U BiH registrovano preko 50.000 automobila starijih od 30 godina

U BiH registrovano preko 50.000 automobila starijih od 30 godina

449
0
SHARE

Po podacima Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka, u proteklih godinu dana registrovano je ukupno 58.085 automobila starijih od 30 godina od ukupno registrovanih oko 830.000 automobila u BiH.

Po Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima BiH, oldtajmer je motorno vozilo proizvedeno prije 30 i više godina, koje je, radi njegovog istorijskog nasljeđa i tehničke kulture, sačuvano ili ponovo sastavljeno u izvornom obliku.

Isti zakon predviđa i da vlasnici oldtajmera mogu trajno da registruju svoja vozila. Način i uslovi registracije oldtajmera biće definisani pravilnikom.

Međutim, pravilnik nije donosen ni u Republici Srpskoj ni u Federaciji BiH.

– Postojao je pravilnik u nekoliko kantona Federacije, ali su sada oni ukinuti. Razlog je taj što smo pokrenuli inicijativu da se na nivou BiH donese jedinstven pravilnik, a već je urađen nacrt – objašnjava za „EuroBlic“ Milan Petković, predstavnik grupe građana-vlasnika oldtajmer vozila.

Kaže da je predviđeno da vlasnik vozila dobije prvo sertifikat od Svjetske federacije za istorijska vozila (FIVA), pa da tek onda zatraži trajnu registraciju za taj automobil.

– Dakle, mi sada takve automobile registrujemo kao i ostala vozila. Registraciju za svoj oldtajmer ja plaćam skuplje nego za vozilo koje koristim svaki dan, jer ima veću kubikažu – navodi Petković.

On podsjeća da se oldtajmeri sa trajnim registracijama ne mogu voziti osim u posebnim prilikama, poput najavljenih manifestacija kada vlasnici dobiju dozvolu za to.

Petković kaže da ne postoje ni procene koliko oldatajmera ima u BiH.

Svetska federacija za istorijska vozila definiše istorijsko vozilo kao saobraćajno vozilo na motorni pogon koje je staro najmanje 30 godina, koje je sačuvano u ispravnom stanju, koje se ne koristi kao svakodnevno prevozno sredstvo i koje je dio tehničke i kulturne baštine.

Milenko Jaćimović, predsednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja RS, kaže da podaci o broju automobila starijih od 30 godina pokazuju koliko je zapravno naš standard nizak.

– Može se kupiti solidan automobil za 10.000 KM proizveden 2013. godine sa euro 5 motorom. Međutim, to je nedostižno velikoj većini u BiH – ističe Jaćimović.

(Blic/ NKP.ba)