“Horion Bosna” je rubrika koju na NKP kalesijski.com objavljujemo utorkom i petkom.
Ekipa Horiona je ovoga puta pisala o braći Morićima.

O velikom broju bosanskohercegovačkih porodica i pojedinih njihovih članova očuvao se spomen u narodnim pjesmama. Češće se spominju prezimena, a rjeđe dolazi ime i prezime. Od tih porodica neke su još uvijek brojne, od nekih opet živi samo po koji član, dok su neke potpuno izumrle. Nekoliko uglednijih sarajevskih porodica spominje se pretežno u narodnim pjesmama.
Od svih tih sarajevskih porodica najviše se pjeva o Morićima . Po njihovom imenu poznat je i jedan han Gazi Husrevbegova vakufa u Sarajevu koji je, zbog toga što leži u srcu čaršije, poznat po cijeloj zemlji (Morića han).
Pogibija dvaju braće Morića, opjevana u narodnoj pjesmi, desila se 1757. godine i odmah iza toga nastala je ona dirljiva pjesma o tome događaju, koja se i danas pjeva.
Prvi pomen na porodicu Morića potiće iz fermana s kraja 1722. godine, a upućen je na bosanskog vezira i sarajevskog kadiju. Ovim fermanom je data dozvola Mustafagi Moriću za gradnju jednoga mlina u Sarajevu kraj Careve ćuprije u Donjim Tabacima. Mustafaga je sagradio mlin sa devet vitlova koji je radio sve do 1870. godine kada je propao prilikom bujice Miljacke. Mustafaga Morić bio sin Hasanagin i bio je janičar u časti serdengečdije, a bio je oženjen Aminom kćerkom nekog Ahmedage, a unukom Ibrahimaginom. S njom je imao tri sina: Mehmeda, Ibrahima i Aliju i kćer Atiju. Umro je koju godinu prije 1756. i pokopan kraj munare Vekilharčove džamije. Mjesto natpisa uklesana je sablja na spomeniku iznad glave. Spomenuti mlin naslijedili su sinovi Mehmed i lbrahim.
Amina imala brata koji je bio paša i da je on jednoga dana posjetio sestru u staroj Morića kući u Vekilharčovoj mahali i kako je tom prigodom, otpasavši sablju, natakao gajtan na vrat Mehmedu i Ibrahimu, a Aliji udario šamar i kad ga je Amina upitala šta to radi, rekao joj je da šuti i da će joj donijeti vode iz Toplika da se napije, što je i učino. Neko je to kasnije Amini protumačio, kako će joj ona dva sina biti udavljena, Alija će mlad umrijeti, a ona će piti vodu da goni muku sa srca. Koliko je ovo pričanje istinito, naravno se ne zna, ali je istina, da je Alija umro kao mladić, a da su Mehmed i lbrahim bili udavljeni.
I Mehmed i Ibrahim su bili age, i vjerovatno su bili serdengečdije kao i otac im. Mehmed je prije 1756. godine obavio hadž, ali je u narodu ostao poznat po nadimku Pašo koji se i u pjesmi pominje.
Kako je došlo do pogibije braće Morića?
Godine 1747. u Bosni, a naročito u Sarajevu, zavladali su neredi i pobune. Ta anarhija trajala je punih deset godina, a nastala je deset godina nakon one rijetke jednodušnosti i besprimjernog sklada između Bošnjaka i bosanskog vezira, što se pokazala pri obrani zemlje od austrijske navale (Banjalučki boj 1737. godine). Savremeni kroničar Mula Mustafa Bašeskija zabi1ježio je, da su te nerede po svoj prilici skrivile paše, koji su počeli tlačiti siromahe i progoniti ih, što je ponukalo sve građane, iz milosti prema siromasima, da se suprostave protiv paša i njihova nasilja.
Bašeskija navodi da : “U tom vremenu nije se poštivao ni paša, ni zapovijednik, ni kadija, pa čak ni ulema, no su se ajani i bašeskije stali miješati u upravne poslove, tobož da štite narod od pašinskih nasilja, i da ne daju pristupa mubaširima, te su po svoj Bosni uvrstili malo i veliko, kao i neke serhadlije, dapače i neke kapetane u jeničare i pod imenom jagmurluk akče sakupili u narodu silu novaca.” Ali ta jednodušnost nije dugo potrajala. Došlo je do međusobnih borbi i prolijevanja krvi. Oko 150 ljudi platilo je životom u samom Sarajevu. Po predaji zavadili su se u Sarajevu Morići i Halilbašići, a njihove pristaše borili su se kao dvije neprijateljske vojske.
Ovi nemiri dojadili su Sarajlijama (prije svega trgovcima) i nekoliko se trgovaca sporazumilo sa gradskim zapovjednikom Mehmedagom, te prevarom dozovu u agin konak bašeskiju desetoga odjela Sari Murata te ga zatvore i pogube. To se desilo 4. marta 1757. godine. Kada su to čule pristalice Sari Murata navale na konak i ubiju šest trgovaca. Građani, koji su se zgražali nad ubojstvom onih trgovaca, sakupe se sutradan i pohvataju kolovođe – njih 23 – i odvedu u grad (tvrđavu). U tvrđavi su svi podavljeni. Po onovremenom običaju svako je izvršenje smrtne kazne oglašeno Sarajlijama jednim topovskim hitcem. Među ovim nesretnicima bila su i dva brata Morića: Hadži Mehmedaga (Pašo) i Ibrahimaga. Mehmedaga Halilbašić, valjda kao zaim, odveden je u Travnik i ondje pogubljen. Time je učinjen kraj desetgodišnjoj anarhiji u Sarajevu.
Jedino smrt braće Morića opjevala je narodna pjesma, a spjevao ju je po svoj prilici neko od njihovih pristaša. Jedino je njima neko uzidao spomen ploču u zid dvorišta Vekilharčove džamije, koja i danas stoji, a natpis na njoj u prevodu glasi:
“Braći Morićima, Hadži Mehmedu i Ibrahimagi, puhnuo je iznenada smrtni i gorki vjetar te obojicu usmrti za čas. Ostaviše majku punu žalosti, a njima neka Bog učini milost. S jednim uzdahom napisa se datum. — Njima bi vječita pogibija 1170.”
Pjesma i spomen-ploča pokazuju naročitu pažnju spram Morića, no čime i kako su oni jedini to zaslužili, ne zna se.
Pjesma o pogibiji braće Morića
Zabilježeno je deset varijanti pjesme o pogibiji braće Morića, a vjerovatno je najljepša je ona što ju je zabilježio Ivan Marunović u Sarajevu od postolara Muharema Porče, a glasi:
Ferman dođe iz Stambola,
Bujruntija iz Travnika,
Baš u šeher-Sarajevo,
A na ruke Dizdar-agi,
Da hvataju dva Morića,
Dva Morića, dva pašića,
Morić Ibru, Morić Pašu;
Da hvataju, da ih vežu,
Da ih vežu i osude
Sultanu su dodijali,
Po tužbama iz Travnika,
Iz Travnika od vezira,
Da Morići, odmetnici
Ne kabule ni sultana,
Ni sultana, ni vezira,
Nit’ i kaki gospodara,
Veće sami gospodare,
Gospodare kako hoće . . .
Kad vidio Dizdar-aga
Što mu kaže bujruntija,
Hršum čini haskeriji,
Da hvataju dva Morića,
Da hvataju, da ih vežu,
Da ih vežu, da ih vode
Pravo gradu u tavnicu,
Gdje no Dizdar brzo kroji —
Ko omrkne, ne osvane …
Uhvatiše dva Morića,
Uhvatiše, savezaže,
Savezaše, povedoše,
Baš kad majka pitu suce: —
U ruci joj oklagija,
A u drugoj zlatan ibrik;
Haber dođe staroj majci,
Da Moriće uhvatiše,
U tavnicu povedoše . . .
Kad to čula stara majka,
Sve je jadna pobacala,
Po avliji, po kaldrmi —
Oklagiju prelomila,
Zlatan ibrik ulupila,
Pa poletje iz avlije,
Bosonoga, gologlava,
Figanj čini, kose čupa,
Vas Hal-mejdan rasplakala . . .
Pa eto je u Sarače:
„Jazuk vama svi Sarači!
Što pustiste dva Morića?
Što mi jednog neoteste,
Ili kako izmoliste ?
Ko će mene utješiti ?
Ko li staru prigledati?”
Pišći stara kao guja,
I Sarači zaplakaše .. .
Otlen pođe uz Kovače,
Ruke lomi, a govori:
„Jazuk vama svi Kovači!
Što pustiste dva Morića?
Što mi jednog neoteste,
Ili kako izmoliste?
Ko će mene utješiti ?
Ko li staru prigledati?
Teško meni jadnoj majci! . . .”
Opet leti stara majka
Pravo brdu uz Kovače,
Dok je stigla Dizdar-agu,
Di joj vodi oba sina,
Oba sina savezana
Sinđirima debelijem.
Bir ih stiže jadna majka,
Bir ih stiže, pred njih pade,
Pred njih pade — molit stade . . .
Lijepo moli stara majka:
„Bogom brate Dizdar-aga,
Pusti meni jednog sinar
Pusti meni ja li Ibru,
Ja li Ibru, ja li Pašu,
Išći mala! koliko ćeš?
i1’ čifluka, ili kmeta?
Ili voliš suha zlata ?
Samo jednog daj mi sina!
Ako li mi pustit ne ćeš,
Kunem ti se dinom mojim,
A i postom ramazanom
Zaklinjaću nebo, zemlju —
Učiniću tešku dovu,
Ni kad mira biti ne će
Ni sultanu, ni veziru,
Dok nad Bosnom oni budu,
A ni tebi dobra nije! …”
Kad to čuo Dizdar-aga,
Progovara staroj majci:
„Vrat’ se natrag stara majko,
Pustiću ti oba sina,
Oba sina bez dinara”.
Prevari se stara majka,
Prevari se, pa se vrati;
Ciče-halke u sinđira —
Povedoše dva Morića
Kad su bili na Jekovcu,
Progovara Morić Ibro:
“A borati Dizdar-aga,
Zastavi der nubečije,
Oprosti mi b'jele ruke,
I dodaj mi tamburicu,
Da pogledam po Saraj'vu,
Nebi li mi lakše bilo!”
Kad to čuo Dizdar-aga,
Zaustavi jasakčije,
Naokolo nubečije,
Oprosti mu b'jele ruke,
Dodade mu tamburicu.
Ja da vidiš Morić Ibre,
Kad se lati tamburice —
Pritegnu joj tanke žice,
Pa zakuca i zapjeva —
Sitno kuca Morić Ibro,
Sitno kuca, jasno pjeva: . . .
“Dunjaluče, golem ti si!
Sarajevo, sehir ti si!
Baščaršijo, gani ti si!
Ćemalušo, duga ti si!
Latinluče, ravan ti si!
Tašlijanu, širok ti si!
L'jepa Maro, l'jepa ti si!!
Dosta si me napojila,
Od dušmana zaklonila,
Vakat došo valja mrijeti!! …”
Opet Ibru savezaše,
Savezaše, povedoše,
Morić lbru, Morić Pašu,
I u grad ih dovedoše,
U tavnicu zatvoriše.
Kad je bilo po akšamu,
Progovara Dizdar-aga:
“Izvedite dva Morića,
Donesite svilen gajtan! . . .”
Izvedoše dva Morića,
Donesoše svilen gajtan,
Udaviše Morić Pašu;
Sve to gleda Morić Ibro.
Progovara Dizdar-aga:
“A borati Morić Ibro,
Jel’ ti žao tvoga brata?”
Progovara Morić Ibro:
“Jes’ mi žao moga brata!
Još zalije stare majke!! . . .”
Udaviše dva Morića,
Pred kapiju izbaciše
I dva topa opališe.
Kad to čula stara majka,
Poletjela stara majka —
Kad je bila na kapiju,
Al’ joj leže oba sina,
Oba sina udavljena ;
Na nogama bukagije,
Na rukama lisičine,
Oko vrata svilen gajtan,
Kad to vidje stara majka
Od jada joj srce puklo.
Pripremili: Adem Mehmedović i Nezir Karić
(NKP kalesijski.com/ Horion Bosna)
— Sve tekstove Horiona možete pogledati na sljedeći način (pogledajte fotografiju)